Den motoriske udvikling

Modulet Motorik er et værdifuldt redskab, der bidrager til at sikre, at alle børn får mulighed for at udvikle deres motoriske kompetencer.

Redskabet er enkelt og overskueligt at bruge, og det giver det pædagogiske personale en god indsigt i barnets motoriske udvikling.

Vurderingen er baseret på forskningsbaseret viden, og den er opdelt i fem betydningsfulde tematikker.

Dette sikrer, at vurderingen er både omfattende og nuanceret.

Modulet Motorik understøtter også tilrettelæggelsen af den pædagogiske indsats i praksis.

På baggrund af vurderingen kan det pædagogiske personale planlægge aktiviteter, der er målrettet barnets individuelle behov og udviklingsmuligheder.

Dette er med til at sikre, at børnene får de bedste forudsætninger for at udvikle deres motorik og bevægelsesglæde.

Her er nogle konkrete eksempler på, hvordan Modulet Motorik kan anvendes anerkendende:

Når det pædagogiske personale foretager en vurdering, kan de fokusere på barnets ressourcer og potentialer.
De kan også bruge vurderingen til at identificere barnets behov og støtte barnet i at udvikle sig.
Det pædagogiske personale kan anvende vurderingen som en dialog med barnet om dets motoriske udvikling.
Ved at bruge Modulet Motorik anerkendende kan det pædagogiske personale bidrage til at sikre, at alle børn får en positiv oplevelse af deres motoriske udvikling.

Børnene vurderes en gang om året.