Vores børnesyn

I Mejemarken tror vi på alle børns potentiale, og derfor arbejder vi for at skabe et læringsmiljø,
der fremmer selvtillid og selvværd.

Vi ser barnet som en unik medspiller, der har noget at bidrage med. Vi giver børnene plads til at være børn og lege, og vi hjælper dem med at lære at lytte til andre og blive lyttet til.

Det er vigtigt for os, at børnene føler sig set, hørt og mødt. Vi lytter til deres perspektiv og giver dem mulighed for at være med til at bestemme i deres eget liv.

Vi skaber en forudsigelig og genkendelig hverdag, hvor børnene oplever nærhed og anerkendende relationer.
Det er vigtigt for deres trivsel, udvikling og læring.

Vi arbejder i mindre grupper, så vi kan tilpasse krav og forventninger til det enkelte barn.
De mindre grupper giver børnene mod til at deltage og udvikle sig.

Vi bygger nære relationer til børnene, så vi kan lære dem at kende og støtte deres udvikling.
Vi tror på, at de nære relationer er afgørende for barnets trivsel, udvikling, læring og dannelse.

Her er nogle konkrete eksempler på, hvordan vi arbejder med at fremme selvtillid og selvværd hos børnene:

•    Vi giver børnene plads til at udfolde sig og prøve nye ting.
•    Vi roser og anerkender børnene for deres indsats.
•    Vi hjælper børnene med at håndtere udfordringer og nederlag.
•    Vi lærer børnene om forskellige måder at håndtere følelser på.

Vi tror på, at alle børn har det i sig til at lykkes.

Vi arbejder for at give dem de bedste forudsætninger for at udvikle deres potentiale.