Traditioner

Årets gang i Børnehuset

I løbet af året arbejder Børnehuset med forskellige læreplanstemaer, der knytter sig til kulturelle udtryksformer og værdier. Disse temaer danner udgangspunkt for en række årligt tilbagevendende aktiviteter, der er med til at skabe en meningsfuld og stimulerende hverdag for børnene.

Fastelavn

Fastelavn er en vigtig tradition i Danmark, og i Børnehuset fejrer vi den med udklædning, fastelavnslege og -sange.
Vi slår ”Katten af tønden” sammen med børnene.

Påske
Påsken er en anden vigtig tradition i Danmark, og i Børnehuset fejrer vi den med påskepynt, påskeæg og gækkebreve.
Vi taler også om påskens oprindelse.
Vi tager også på besøg i Ørslev Kirke til Påskegudstjeneste.

Bedsteforældredag.
Bedsteforældredagen er en hyggelig formiddag, hvor Børnehuset byder alle bedsteforældre velkommen.
Vi arrangerer  aktiviteter for børn og bedsteforældre, og der er mulighed for at mødes og hygge sig sammen.

Sommerfest

Sommerfesten er en hyggelig begivenhed, hvor Børnehuset byder alle familier velkommen.
Vi arrangerer forskellige aktiviteter for børn og forældre, og der er mulighed for at mødes og hygge sig sammen.

Jul
Julen er en særlig tid på året, og i Børnehuset fejrer vi den med julepynt, julesange og julehistorier. Vi spiser risengrød sammen. De ældste børn går Lucia optog, og vi tager til julegudstjeneste i Ørslev Kirke.

Fællessang
Den sidste fredag i hver måned synger alle børn fællessang på Uglestuen. Det er en hyggelig måde at samle børnene og styrke fællesskabet.

Fødselsdage
Børn skal have lov til at opleve sig selv i centrum på deres fødselsdag. I Børnehuset fejrer vi fødselsdage med fødselsdagssang, når jeres barn har fødselsdag.
Fødselsdage skal altid planlægges i samråd med personalet. Vi lægger vægt på det sunde valg og personalet vejleder gerne til hvad I kan medbringe.

I Børnehuset har personalet ikke mulighed for at gå med hjem til fødselsdag.

Øvrige aktiviteter
Børnehuset arbejder altid på at tilpasse sine aktiviteter til børnenes interesser og behov. Det er vigtigt for os, at børnene får en god og meningsfuld barndom, hvor de kan lære og udvikle sig på mange forskellige måder.