Topi

TOPI står for "Tidlig Opsporing og Indsats".

Det er et system, der skal hjælpe fagpersonalet i dagtilbud med at vurdere alle børns trivsel på en regelmæssig og systematisk måde.

Formålet med TOPI er at sikre, at:
•    Fagpersonalet er opmærksomme på alle børns trivsel.
•    Børn i mistrivsel eller begyndende mistrivsel opdages tidligere.
•    Der igangsættes en tidlig indsats, der kan hjælpe børnene til bedre trivsel.

Forskning viser, at jo tidligere man sætter ind overfor et barn i mistrivsel, jo større chance er der for at hjælpe barnet.

TOPI-systemet er baseret på Socialstyrelsens "Opsporingsmodel". Den er udviklet til at sikre, at alle børn bliver set og vurderet på samme måde.
Vurderingen foretages to gange om året. Den bygger på fagpersonalets observationer af børnene i hverdagen og på samtaler med forældrene.

Når en vurdering giver anledning til bekymring, registreres det i TOPI-systemet. Det er med til at sikre, at der igangsættes en tidlig indsats.

For at beskytte børnenes privatliv er der retningslinjer for, hvordan data i TOPI-systemet må anvendes.
•    Data må ikke deles med andre kommuner uden forældrenes godkendelse.
•    Data slettes, når børnene går ud af dagtilbuddet.

TOPI-systemet er et vigtigt værktøj til at sikre, at alle børn får en god start på livet. Det kan hjælpe med at forebygge mistrivsel og sikre, at børn, der er i mistrivsel, får den hjælp, de har brug for.